tisdag 8 juni 2010

Mat

Idag har jag lagat torsk med potatis till tösen och det gillades skarpt!

400 gram torsk i block
dill
5 pepparkorn
1 morot
1 1/2 dl ärtor
25-50 gram smör
3/4 dl matlagningsgrädde

Koka upp vatten, dill och peppar. Lägg därefter i morötterna och koka tills de nästan är klara. Lägg i torsken och sjud tills den delar sig lätt. Ta bort pepparkornen och dillkvistarna. Mixa fisken med en del av spadet. Blanda ner morätterna och mixa de också. Ärtorna kan läggas i hela och pressa ner potatis i maten. Späd med matlagningsgrädde och blanda ner smöret. Servera!

Dessutom gjorde jag lite efterrätt till henne; 2 stora saftiga päron med 3 st kiwi. Jag valde krav-kiwi eftersom de oftast är lika billiga eller billigare än de vanliga (tokigt va?). Jag mixade frukterna och la sedan ner i frystärningar. Hon fick smaka lite efter maten och det slank ner det också. Jag funderar på att blanda ut det med banan också, men det får jag ta när jag väl ger det till henne, frysa ner banan låter inte som någon hit i mina öron.

Idag har jag bokfört lite, sedan åkte vi hem för lunch. Eftermiddagen har spenderats med tösen, en massa bus och lek. Bland annat har tösen tömt hela lådan i köket så att det låg servetter 2- och 3-literspåsar, sugrör och papperstallrikar över hela köksgolvet. Det var jättekul, tyckte tösen! Sambon har hållit på i sovrummet och jag har hjälpt till under tösens middagslur. Jag hade finbesök idag också, Jennifer kom förbi en stund på eftermiddagen. Det är inte ofta vi ses så det är riktigt roligt när det väl händer.

Nu måste jag göra mig i ordning inför natten, jag börjar tidigt imorgon och det gillar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar