lördag 15 augusti 2009

amningen

Nu ska jag verkligen få amningen att fungera har jag tänkt mig. Inga mer såriga och spruckna bröstvårtor. Det ska inte göra ont att ha en tröja på sig och jag ska inte ha ångest inför nästa matning. Nu blir det ändring på det hela! Från början gjorde det ont (fruktansvärt!) i båda brösten men sen två veckor tillbaka så har de avlöst varandra. Några dagar gör höger bröst jätteont och sen blir det vänster för att efter ytterligare några dagar återgå till höger. Jag har provat pumpa det första och ge på flaska och sedan ge bröstet, vilket hjälpte mot såren men inte mot sprickorna. Så nu köpte jag amningsnapp och bröstvårtskräm. Jag gillar inte nappen, men jag ska försöka och se om det läker. Det känns inte som att tösen får i sig ordentligt, hon ligger och suttar mycket längre än utan. Sen släpper den från bröstet lite emellanåt när hon flaxar med sina händer, även om jag gör som beskrivningen. Jag funderar på om jag valde fel storlek på amningsnappen kanske... Isf skyller jag på expiditen på babyproffsen i Lund, kompetent var hon iaf inte! Jag frågade efter amningsnapp och hon visade dem, sa att det fanns två storlekar S och L. Det är ju inte så att jag kan testa dem så jag frågade hur jag skulle veta vilken storlek som var den rätta. Hon stog först som ett frågetecken och sen sa hon, jaa, det beror nog på bröstvårtans storlek. Eftersom att L var gigantisk så valde jag S. Det visade sig sen att det brukar finnas M också (idiot som jag är tänkte jag inte på det innan, att det kanske fanns en till som var slut...) kanske den hade varit den bästa. Jag ska iaf ge det ett försök med amningsnapp, smöjr och luftning. Hur man nu luftar bröstet utan att få bröstmjölk över hela lägenheten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar