onsdag 22 januari 2014

Övning inför förskolestart

Idag hade vi träff med förskolan inför inskolningen. Det gick bra, pedagogerna verkar väldigt trevliga och en av dem har haft stora tjejen innan så henne känner vi redan.

Vi pratade om hur tösen var, våra tankar och funderingar. Tösen är en livlig krabat och här hemma har vi ofta tagit dagen som den kommer. Hon sover när hon är trött och vi anpassar oss efter varandra. Det blir lite annorlunda nu när hon börjar förskola så jag ska försöka förbereda henne lite så hon smälter in i gruppen.

Nu sover hon två gånger varje dag och då i sin säng. Det går inte med vagnen, då sover hon inte tillräckligt länge (om hon mot förmodan skulle kunna somna). På förskolan är det vagn eller madrass som gäller. Vi satsar på madrassen så nu får hon sova middag i uterummet på madrass. Jag trodde inte det skulle fungera men hon somnade bra där idag. Hon sov dock inte så länge.

En annan sak att öva på är att dricka utan droppstopp. Hon sätter oftast i halsen men eftersom de inte har droppstopp på förskolan tänkte jag vänja henne av vid det innan starten.

Klättrar gör hon med men där finns det nog inget att göra mer än att gilla läget. Jag hoppas istället att hon tröttnar på att klättra. Hoppas kan jag ju alltid göra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar