tisdag 26 januari 2010

Torsk med broccoli

Idag insåg jag att vi bara hade tre middagar kvar av tösens mat. Eftersom vi gjorde rotmos förra veckan så tyckte jag det kunde passa bra med torsk till. Jag kokade 200 gram torsk med dill i en kastrull och grönsaker i en annan. Det blev cirka 125 gram broccoli, 75 gram ärtor och 50 gram bönor. Jag tänkte att broccolin ger järn och att C-vitaminen i ärtorna gör att järnet tas upp bättre. Jag tillsatte inget smör eftersom jag har det i rotmosen.

Därefter mixade jag allt i vanlig ordning. Det blev grönt, precis som vid förra matlagningen, men det är ju inte så konstigt med tanke på ingredienserna.

Därefter delade jag upp dem i istärningskuberna. Det räckte precis den här gången. När det sedan ska serveras tar jag 2-3 kuber av dessa och 2-3 kuber rotmos. Enkelt och lätt!



Det blev för mycket broccoli för tösens smak, så rekommendationen är att dra ner på det lite. Kanske tillsätta majs eller mer ärtor istället?

1 kommentar:

  1. Det är så bra att läsa din blogg, jag får en massa tips. :-)Ska köpa massa istärningskuber och en mixer sen.

    Jag har släppt det där med vikten, nästan helt i alla fall. Det var mest när jag sköt i höjden så mycket så tidigt. Jag trodde inte det skulle vara nån hejd på det, men nu verkar de ha lugnat ner sig. Och jag vet om att man går upp när man är gravid. :-) Får se om jag klarar mig från tresiffrigt, men det är några kg dit, som tur är! Om inte annat har jag mycket att jobba med efteråt.

    SvaraRadera