fredag 15 oktober 2010

Ett geni i familjen

Jag fick en visp i present av mina föräldrar. När jag öppnade den så låg det en ballongvisp överst. Tösen tog sig genast på huvudet och trodde att det var en hårmassör. Smart!

Tösen ville leka med mina husnycklar och det fick hon. Jag hämtade inköpslistan och sedan skulle vi gå. Då märkte jag att nycklarna var borta. "Var är nycklarna?" frågade jag, "var är mammas nycklar?". "Ahh, ah" lät det genast från dottern som kämpade för att få komma ner från famnen. Hon gick fram till skohyllan och pekade. Så rätt hon hade, där bland skorna låg mina nycklar. Hon vet var hon lägger saker :)

Tösen sprang runt utan blöja här hemma. Efter lite lek och bus började hon plaska med händerna på golvet. En stund senare kissade hon. Hon vet alltså när hon ska kissa, nu gäller det att lära henne att man inte gör det på golvet utan på toaletten. Men det är ett steg på vägen.

Sambon cyklade till jobbet idag. När han susade iväg från uppfarten hördes ett "ahh, ah". Tösen klappade sig på huvudet och tittade frågande på mig. "Ja, vi ska köpa en cykelhjälm till pappa med."

Tösen bet på sin krita. Jag förklarade sakta att man inte får äta kritor och om hon gjorde det igen så skulle jag ta kritan från henne. En stund senare såg jag pennan röra sig sakta mot munnen ännu en gång. "Nej, man får inte äta kritor, då tar mamma den." Tösen gav den till mig utan att kämpa emot. Duktig flicka!

Jag letade efter mina byxor. "Var är mammas byxor?" Tösen gick in i extrarummet och sträckte sig mot garderobshandtaget. Såklart har jag dem i garderoben, vad tänkte jag egentligen??? Bra att hon har koll på mig.

Det är helt underbart vad hon förstår lilla Metallica.

2 kommentarer:

  1. Malin - Moas mamma15 oktober 2010 kl. 23:16

    Hej, hittat hit via Sofias & Jacobs blogg! :o) Vilket snille sötnosen är, och håller koll på mamma! :o) Grattis till ditt nya jobb! Var och vad blir det nu? Kram

    SvaraRadera
  2. Bra att det är någon som håller koll på familjen ;-)

    SvaraRadera