lördag 16 oktober 2010

Hemmagjord yoghurt

Dags för mellanmål. Efter att ha tittat efter i frysen och kylen hittade jag lite av varje. Jag mixade hallon, annans, äpple och banan. Ju yngre barnet är, desto mer mixar man, enkelt och lätt.

Eftersom jag gjorde mer än tösen skulle äta nu sparar jag resten till morgondagen. För att det ska hålla sig fräscht häller jag i lite apelsinjuice, C-vitaminen i juicen är en räddare.

Jag blandar frukten med fil och serverar till en förtjust liten tjej. En macka till så blir hon mätt och glad.

Man kan göra detta även till mindre barn men då ska man kolla upp vilka frukter som man ska akta sig för. Kiwi ska t ex inte ges innan 8 månader (tror det var 8) och man ska vara försiktig med jordgubbar och annat som barn kan få utslag av. Men vet man att barnet tål frukten så är det bara att använda fantasin när man gör mellanmål och efterrätter!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar