måndag 29 mars 2010

Sen i utvecklingen?

Jag fick hem reklam från pampers idag och tydligen är tösen lite sen när det gäller vissa delar av utvecklingen. I alla fall med att prata och sova.

Enligt deras undersökning har mer än 55 % av alla barn sagt "mamma" eller "pappa" vid 6 månaders ålder. Undrar om barnen egentligen har sagt ordet eller om föräldrarna bara har lyssnat lite extra? Endast en fjärdedel har sagt det för första gången efter 8 månader, där tösen är nu. Hon pratar men några riktiga ord kommer då inte. Visst kan jag forma det till mamma eller pappa om jag verkligen vill, men jag räknar det ju inte förren hon har sagt det med mening.

När det kommer till sovandet är det tydligen så att 60 % av alla barn börjar sova hela natten vi 0-3 månaders ålder. Vilka är dessa barn? Menar alla dessa föräldrar att barnet somnar vid 8 och vaknar vid 7, utan att vakna en enda gång däremellan? Endast 15 % av barnen börja sova hela natten från 7 månader och uppåt. Är det verkligen så? Tösen vaknar varje natt, äter ett mål och vaknar till en eller två gånger ytterligare. En vecka klarade vi utan att mata henne men sen ville hon ha mat igen, och det är klart hon ska få om hon är hungrig.

Har era små sovit hela nätterna sedan de var 0-3 månader, varje natt? Och har de sagt mamma eller pappa innan 6 månaders ålder? Jag bara undrar...

1 kommentar:

  1. I så fall är Albin också sen, han har inte heller sovit hela natten eller sagt några riktiga ord ännu! Man kan nog inte riktigt lita på den undersökningen, kanske har föräldrar överdrivit sina barns fömågor lite... =)/Sofie

    SvaraRadera