måndag 9 november 2009

Förlossningskliniken

Jag sitter och kollar på förlossningskliniken och jag förstår inte varför man vill ha hela sin familj med sig inne på förlossningen. Jag tycker inte det är ett ställe för barn. Idag var det en mamma som hade med alla sina tre tidigare barn i rummet, de såg ut att vara mellan 6 och 14 år. Hur förklarar man för dessa barn så att de förstår att "mamma kanske beter sig lite konstigt och säger saker hon inte menar, sen behöver ni inte oroa er för att hon kanske skriker, har otroligt ont, blöder och kanske går sönder totalt, det är helt naturligt".

Pappan filmade också hela förlossningen, underifrån. Det känns inte som något jag hade velat se, varken min egen förlossning eller min mammas. Usch och fy! Och ska man filma så är det väl roligare att fokusera filmningen på när barnet väl är ute? För dem är det säkert helt naturligt men för mig är det otänkbart. Sitter de hemma och tittar på det en fredagskväll sen då? "Se där, nu föds du snart!" Nä, sambon var där och det räckte gott för mig. Det var tillräckligt mycket folk där inne ändå och fler hade inte fått plats. Vi har våra minnen och vår dotter.

Tänk så olika folk är, det som är naturligt för en är helt obegripligt för en annan.

1 kommentar:

  1. Jag har också tittat på det ett antal gånger, det verkar vara vanligt att hela familjen och gärna några till är där inne. Nä, det räcker med Erik för mig.

    SvaraRadera