onsdag 14 oktober 2009

Bvc och föräldragrupp

Idag började föräldragruppen. Det är ännu osäkert om vi kommer få gå alla gångerna men nästa blir av iaf, om de inte hör av sig. Anledningen är den förbannade influensan... Eftersom de ska massvaccinera så kommer de dra in på annat lite "onödigt" och tydligen ansåg de att föräldragrupperna var lämpligt i det fallet. Vi fick ett litet hopp om att det skulle gå som planerat, eftersom vi träffas på förmiddagarna och vaccinationerna sker på eftermiddagarna så nu får vi hålla tummarna. Det var kul att komma ut och träffa lite andra mammor. Tre av dem känner jag lite sen innan, varav den ena var i samma föräldragrupp under graviditeten. Det ska nog bli kul och lärorikt.

Tösen har ökat bra i vikt. Nu är hon nästan uppe i normalkurvan, så mat får hon i sig minsann. Hon väger nu 5590 gr, är 57,5 cm lång och har ett huvudomfång på 40 cm. Snart passar vintermössorna :) Just nu är hon i en övergångsperiod, då de stickade mössorna är för små och inte stannar på huvudet, medan vintermössorna är på tok för stora. Jag ska nog börja använda de stickade under vintermössorna, så hon håller sig varm om huvudet nu när temperaturen kryper neråt. Nästa gång vi ska till bvc ska tösen få en spruta. Då ska sambon följa med och hålla mig i handen, jag hatar sprutor. Vi skulle ge alvedon innan sprutan och sen igen på kvällen. Jag tycker så synd om tösen men det är ju för hennes bästa, stackars liten.

Själv velar jag fram och tillbaka angående vaccineringen av mig för influensan, mest tillbaka måste jag erkänna. Ibland känner jag att jag borde ta den eftersom det är det bästa för alla, men jag vet inte om jag vågar pga sprutskräck. Så löjligt kan man tycka, men det är fruktansvärt. Jag lipar som en tre-åring och måste ligga ner för att inte svimma när jag hyperventilerar. Själv tycker jag att det börjar gå bra, men sambon håller inte riktigt med, han brukar vara med och hålla handen (det är svårt att tro att jag är så gammal). På förlossningen var det sprutorna jag var rädd för, det var epiduralen som var det värsta (som jag inte vill ta igen men kanske gör det för att jag "måste"). Barn föder jag gä'rna igen men epiduralen skippar jag helst. Vågar jag ta en vaccinspruta så lär jag aldrig våga gå tillbaka för att ta den andra dosen och vad gör den då för nytta? Det kanske räcker med en. Hmm, ska jag eller ska jag inte??? Ska du?

Det har varit en lång dag för tösen idag. Det blev ingen middagslur för hennes del eftersom vi var iväg på bvc. Efter det gick vi upp till min mormor och hälsade på, det var någon vecka sedan sist. Tösen sov en stund men inte tillräckligt. När vi kom hem kunde jag ge henne lite mat i lugn och ro och sedan lägga henne. Hon verkade inte alls trött egentligen, men det visste jag att hon var. När jag gick in och kollade till henne efter tio minuter så sov hon sött, med vänster tumme i munnen (nappen ville hon INTE ha). Nu hoppas jag att hon sover två timmar iaf, så att hon blir ordentligt utvilad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar