måndag 26 oktober 2009

En frukostfundering

Nu sitter jag här, som varje dag med te, juice och macka. De allra flesta dagarna har jag leverpastej på mackan, enformigt men sant. Juicen är ju super, dricker jag ett glas (2 dl) så får jag i mig all c-vitamin jag behöver för en dag. En annan sak är det när jag läser på leverpastejen: "Näringsvärde per 100 g: ...Järn 6 mg (43 % av RDI rekommenderat dagligt intag)." Då måste jag ju fråga mig, vad detta hjälper mig? Inte äter man väl över 200 gram leverpastej på en dag? Det är ju vad man måste äta för att få i sig allt järn. Den lilla, lilla del som jag äter på mackan kan inte vara mer än 10 gram, alltså 4,3 % av RDI. Det räcker inte på långa vägar. Jag tycker bara att de är komiskt att de skriver med det om man jämför med juicen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar