fredag 26 februari 2010

Hemmagjord äppeldryck

Jag ringde bvc i förmiddags men självklart kom jag på det efter att telefontiden var slut. Jag pratade in ett meddelande och väntade. Kl 17 ringde det på telefonen. Helst skulle jag vilja att någon lyssnar på tösen så att det inte låter konstigt i lungorna, eftersom det rosslar lite emellanåt. Det var ju såklart för sent för det nu.

Jag fick rekommendationen att ge henne fruktdrycker som man köper men ni som känner mig vet att jag inte har sådant hemma. Tösen var jättetrött så att handla var uteslutet. Jag fick göra det bästa av situationen. Kerstin på bvc sa att det var fruktsockret som hjälpte slemhostan och det var därför drycken rekommenderades. Fruktsocker finns ju i äpple så jag skalade ett halvt, delade, la i 1 dl vatten och kokade det ett bra tag. Efter att ha vispat, silat och spätt på med vatten så var det klart att dricka. Inget jag hade stått och gjort dagligen men en gång är ok.

Nu tycker inte tösen så mycket om äpple så det var kanske ett dumt val, men drycken blev faktiskt god. Hon dricker lite emellanåt så nu hoppas jag att det hjälper. Hon hostar inte så mycket längre så det kanske är lite väl sent påtänkt att börja med drycken nu, men bättre sent än aldrig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar