torsdag 24 september 2009

Posten...

Snart ska jag bege mig ut en runda tillsammans med en granne på gården som fick barn några dagar efter oss. Jag känner att jag kan behöva lite motion, hoppas det inte börjar regna bara.

Jag har beställt en bok som jag behöver till skolan men jag har ännu inte fått något meddelande från posten att den är på väg, så som jag fick på de andra två paketen som de skickade. Det visade sig att boken skickades för över två veckor sen men jag hade glömt ändra adress så den skickades till min gamla adress istället. De andra böckerna kom fram som de skulle men inte denna... attans.

Så jag har fått ringa posten, höra på två utlämningsställen om den finns där och med bokus, om de fått den i retur men den är ingenstans. Egentligen ska brevbärarna skicka post i retur till avsändaren om det inte finns någon på adressen som står på men det vet jag sen innan att de inte bryr sig om. En gång fick jag en avi som det stod ett annat förnamn och mitt efternamn, felstavat och fel trappuppgång på. Det var inte till mig och det fanns ingen på adressen så jag gick och sa ifrån på posten och det visade sig vara till min granne i trappuppgången bredvid som inte heter något i likhet med mig och som jag inte känner. Jag vet inte varifrån de fått namnet. Jag kunde hämta ut paketet ändå, även om jag sa att det inte var mitt, och sen gick jag till grannen och lämnade det. Jag kunde lika gärna tagit det själv om jag varit en annan person. En annan gång hade jag beställt en kamera och betalat 5500 kr i förskott och då kollade de inte ens legitimation när jag hämtade den. Det är alltså inte så svårt att hämta ut paket i andras namn här i stan. Jag förstår inte varför de har regler om legitimation om de inte följer dem, det är ju i allas intresse att man kan lita på posten, vilket inte är fallet. Så risken är stor att paketet har kommit till någon annan (även om ingen har varken samma för- eller efternamn på adressen). Ja, ja, jag kommer få betala 149 kr i fraktavgifter och annat för att det var mitt fel men det är helt ok. Jag får skylla mig själv när jag är så slarvig men ska man inte kunna lite på posten?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar